تعداد بازدید: 4172

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 23 خرداد 1385-0:0

باستان شناسان براي يافتن امتداد ديوار گرگان و "تميشه" به خزر مي روند

ديوارهاي گرگان و تميشه براي نخستين بار از سوي باستان شناسان زير آب بررسي و شناسايي مي شوند.


«حسين توفيقيان»، سرپرست هيات کاوش زير آب با اعلام اين خبر افزود: «ديوار گرگان و ديوار تميشه تا نزديکي دريا پيش رفته اند اما مشخص نيست که آيا اين ديوارها در داخل دريا امتداد داردند يا خير؟ از آنجا که اين کشف اهميت بسياري دارد، قرار است تابستان امسال به بررسي هاي باستان شناسي زيرآب در خليج گرگان بپردازيم.»
 
توفيقيان درباره اهميت کشف امتداد ديوار گرگان در دريا به ميراث خبر گفت: «در صورتي که آثاري از اين ديوارها در دريا نيز به دست آيد مشخص مي شود طي سال هاي متمادي، پيشروي آب اين آثار تاريخي را به درون دريا فرو برده است.»
 
همچنين کشف ادامه اين اثر در دريا باستان شناسان را در تعيين دقيق تر طول ديوار کمک مي کند. چنانکه به گفته توفيقيان بررسي هاي باستان شناسي روي دو ديوار گرگان و تميشه مي تواند نکات مهمي را در اختيار باستان شناسان قرار دهد.
 
اين باستان شناس تاکيد کرد: «پروژه بررسي باستان شناسي ديوارهاي گرگان و تميشه، پروژه بزرگي است و از اين رو از چند سال پيش نيز هيات هاي کاوش ايراني و خارجي در بخش باستان شناسي خشکي، به بررسي و کاوش هايي پرداخته اند. اما در حوزه باستان شناسي زيرآب اين براي نخستين بار است که در اين منطقه بررسي هاي باستان شناسي زير آب صورت مي گيرد.»
 
وي گفت: «در حوزه بررسي هاي باستان شناسي زيرآب نيز پيشنهاد همکاري يک هيات کاوش انگليسي از سوي مدير پروژه ديوار گرگان ارايه شده که تحقق اين همکاري منوط به موافقت پژوهشکده باستان شناسي است.»
 
سرپرست بررسي، شناسايي باستان شناسي ديوارهاي گرگان و تميشه درباره اعتبار لازم براي انجام عمليات به ميراث خبر گفت: «از آنجا که بررسي، شناسايي و کاوش هاي زيرآب نسبت به اين عمليات در خشکي نياز به تجهيزات گرانتري دارد در مجموع هزينه ها نيز بيشتر مي شود. بر همين اساس از پژوهشکده باستان شناسي حدود 10 ميليون تومان اعتبار درخواست شده است.»
 
وي افزود:«در صورتي که قرار باشد يک هيات انگليسي نيز با ما همکاري کند، هزينه ها افزايش مي يابد. اما اين امر به ما کمک مي کند که از علم و تجارب اين باستان شناسان استفاده کنيم.»
 
در جريان كاوش‌هاي باستان‌‌شناسي در ديوار گرگان كارشناسان توانسته‌اند بقاياي معماري و يك آتشكده دوره ساساني را شناسايي كنند.
 
ديوار تاريخي گرگان طولاني‌ترين ديوار تاريخي كشور و بعد از ديوار چين طولاني‌ترين ديوار تاريخي قاره آسيا محسوب مي‌شود.
 
 اين ديوار كه 200 كيلومتر طول دارد در قسمت غربي به درياي مازندران وصل مي‌شود اما هنوز نقطه آغازين اين ديوار در قسمت شرقي مشخص نيست .
 
ديوار تميشه نيز با محوريت شمالي و جنوبي در بخش ديگري از اين ديوار واقع شده است.
 
بسياري از كارشناسان معتقدند ديوار تاريخي گرگان همزمان با ديوار چين ساخته شده و هر دوي اين بناها براي مقابله با گروهي از مهاجمان به نام هپتالي‌ها كه از شمال وارد مي‌شده‌اند ساخته شده است.
 
 ديوار تاريخي گرگان در استان گلستان و در شهرستان‌هاي مختلف جاي گرفته است.(chn)

  • armin.azad82@yahoo.comپاسخ به این دیدگاه 3 0
    يکشنبه 27 مرداد 1392-0:0

    بهمن دوست .چرا کار می کنن این باستان شناسان به فکر جیب خودشونن.دیوار تاریخی تمیشه در حال نابودی. قلعه های تمیشه در حال نابودی.خدایی به فکر میراث تمیشه باشین .

    • يکشنبه 18 ارديبهشت 1390-0:0

      اطلاعات راضی کننده نبود باستان شناسان عزیز ایرانی دست دست نکنن تا آخرش افتخار تمدن و خاک ما دست خارجیها رو ببوسه!!!!!!

      • دوشنبه 12 تير 1385-0:0

        حسين توفيقيان بيشتر به فكر جيبش است تا به فكر باستان شناسي و تاريخ و هنر و ايران !


        ©2013 APG.ir